Kävelin viime viikolla Aleksanterinkatua pitkin, enkä ollut edes menossa ostoksille. Mutta siihen se iski: käsinmaalattu kyltti pienen puodin ikkunassa, jossa luki "Vain tänään: villasukat puoleen hintaan – jos pystyt kertomaan yhden talviaiheisen vitsin". Myönnän, keksin surkean jutun lumiukoista, mutta sain sukat.

Tarjoukset, joita ei löydy netistä

Helsingin kivijalkaliikkeissä on edelleen tarjouksia, joita et löydä Googlen hakutulosten kätköistä. Esimerkiksi:

  • Kampin pikkukahvila, joka antaa joka kymmenennen korvapuustin ilmaiseksi, jos muistat pyytää leimakortin (mutta he eivät kerro tästä ellei asiakas itse kysy).
  • Hakaniemen suutarimestari, joka tammikuussa korjaa toisen kengän veloituksetta, jos toinen on mennyt talvessa rikki – symmetrian nimissä.
  • Punavuoren levykauppa, joka myy harvinaisia vinyylejä 30 % alennuksella sateisina päivinä, koska "silloin jazz kuulostaa paremmalta".

Nämä tarjoukset eivät välttämättä päädy Instagramiin tai verkkosivuille. Ne ovat enemmän kuin alennuksia: ne ovat keskustelunavauksia, kauppiaan ja asiakkaan välistä pientä salaliittoa.

Miten niitä löytää?

Unohda karttasovellusten “tarjoukset”-välilehdet. Helsingissä parhaat löydöt syntyvät sattumalta. Aamuisin, ennen kuin katujen vilinä alkaa, kivijalkojen näyteikkunat paljastavat päivän yllätykset. Joskus se on keraaminen kahvikuppi, joka maksaa vähemmän kuin bussilippu. Toisinaan – kuten kävi viime syksynä – Stockmannin sivukujan kukkakauppa myi ruusuja kymmenen senttiä kappale. Koko katu tuoksui kesältä, vaikka oli lokakuu.

Vinkki: käy samoissa liikkeissä eri kellonaikoina. Aamulla saatat löytää "early bird" -tarjouksen, iltapäivällä taas viimeisten kappaleiden polkuhinnan.

Pieni hinnoittelun psykologia

Moni kivijalkakauppias Helsingissä käyttää hintalappuja, joissa hinta päättyy epätavallisesti ",40" tai ",70". Se ei ole sattumaa – se kiinnittää huomion ja saa tuotteen tuntumaan uniikilta. Ja jos hinnassa lukee esimerkiksi 12,40 €, saatat huomata, että myyjä pyöristää sen mukavasti 12 euroon, jos hymyilet tarpeeksi leveästi.

Tämä on osa viehätystä: joustavuus, jota verkkokauppa ei voi tarjota. Netissä hinta on kiveen hakattu, mutta kivijalassa voit saada kylkiäisen – oli se sitten paperipussi käsin piirretyllä sydämellä tai ylimääräinen keksi kahvin kylkeen.

Miksi tämä kannattaa nyt

Inflaatio ja verkkokauppojen kilpailu pakottavat kivijalkaliikkeitä Helsingissä keksimään luovia tapoja houkutella asiakkaita. Ja se näkyy: erikoistarjouksia, nopeita välähdyksiä hinnoissa, jopa pieniä performansseja kaduilla. Eräs Kallion kirjakauppa järjesti "kirjalotton", jossa kirjan sai valita sokkona ruskeasta paperipaketista – 5 euroa, oli sisällä sitten pokkari tai ensipainoksen keräilyharvinaisuus.

Helsinki on täynnä näitä piilotettuja aarteita, mutta ne löytyvät vain, jos uskaltaa hidastaa askelta ja vilkaista sisään. Tai kysyä, kuin salaliiton tunnuslausetta: "Onko tänään jotain erityistä?"